onsdag 14 april 2010


Ett bra tag sen sist igen. Och nu har det både hänt och inte hänt en hel del. Jag börjar från Kalajuttus förtävling till Björköpilken.


Sömnig vaknade jag upp efter nattjobbet och visste knappt var jag befann mig efter 3 timmars nattsömn. Vilket i sin tur renderade till en mycket överväldigande känsla av likgiltighet till deltagande. Så jag stressade inget, utan bestämde mig för att åka, men inte delta bara för tränings skull. Det gick hyfsat och jag lyckades hitta ett ställe som verkade lovande för tävlingen som skulle hållas på söndag.


På söndag visste jag ännu mindre vad jag höll på med p.g.a. 1 timmes nattsömn. När jag satt mig i bilen för att dra iväg mot det förlovade tävlingsparadiset för pilkare hade jag nog ännu inte lyckats nå ett vaket tillstånd. Till tävlingen kom jag iallafall otroligt laddad givetvis,. Men mina fantasier om en topplacering började sakta grumlas av proffsens närvaro. Jag börjad känna pressen, det var ett psykkrig utan dess like, de andra deltagarna deltog knappast i psykkriget för de gick förbi mig lugna och sansade trots att jag förberedde mig på ett tredje världskrig, som skulle avgöras genom pilkning. Då startskottet gick marscherade jag iväg till stället jag tränat på dagen innan. Det var väldigt dimmigt på morgonen så det var nästan surrealistisk då pilkare började smyga och vissa sprang iväg rakt ut i dimman precis som vålnader försvann dom. Ibland såg man någon skymta till men man kunde inte vara säker.
Äntligen var jag framme vid samma ishål som jag hade markerat dagen innan. Jag hann just sätta mig tillrätta och invänta klockslaget som skulle sätta igång fisket då jag ser än mycket hårdför kvinna se mig på ca. 20 meters håll. Hon måste ha sett hur självsäker jag kände mig för hon bestämde sig genast för att sätta sig just där. Det var 15min till fiskstarten och det kändes som om man stod på gatan i Tombstone och väntade på en duell med Wyatt Earp speciellt då hon på ett mycket självsäker sätt satte en cigarett i mungipan tände på och nickade lätt åt mig. Då förstod man allvaret. Tävlingen gikc igång och efter några små lätta napp kunde jag ganska snart landa den första för dagen. Jag tittade över mot min nemesis med ett belåtet leende. Jag hade dragit snabbast.


Resultatet för mig blev 1670 gram vilket gav mig en 47 plats, bättre än ifjol.


Simma lugnt.

6 kommentarer:

  1. Pang pang!

    Det skulle vara för djävligt om en kvinna skulle dra snabbare, med tanke på hur mycket "indianer och vita" du tränat i så många år!

    SvaraRadera
  2. Lisää tarinoita ja kuvia!


    t: seppo

    SvaraRadera
  3. Hyva,hyva...
    t:essi

    SvaraRadera
  4. pussel styrande motor!! vatten kanister penna med svampar!! skidåkare i helsingfors!vädret i kalvholm, musen båten och klockan. bil badenbaden ser öga natten också bara hamburgare männer

    SvaraRadera
  5. Moi Thomas,

    En tiennytkään että sulla on nykyään oma blogi ja kotisivutkin. :) Oletpas saanut paljon aikaiseksi.

    -Sannamari-

    SvaraRadera
  6. Fina bilder lil-tomppi!!! :DDDDDDDDD

    SvaraRadera